Europejskie miasta, do których nie wjedziesz samochodem

Całkowity zakaz wjazdu samochodem do centrum miast to rozwiązanie, które ma wielu zwolenników, ale i przeciwników. Na pewno jednak przyczynia się w jakimś stopniu do poprawy jakości powietrza. Przedstawiamy europejskie miasta, do których już dzisiaj samochodem nie wjedziesz wcale - lub z dużymi problemami.

1. Madryt

Stolica Hiszpanii w grudniu 2018 roku wprowadziła poważne ograniczenia dla ruchu samochodów. Do centrum Madrytu nie wjadą samochody benzynowe wyprodukowane przed 2000 rokiem oraz auta napędzane silnikiem diesla sprzed 2006 roku. Wyjątkiem są na razie mieszkańcy Madrytu posiadający prywatne miejsce parkingowe w centrum, ale także i oni będą objęci zakazem od 2020 roku. W pierwszym dniu działania zakazu ruch samochodowy zmniejszył się w tym mieście o ⅓.

2. Paryż

Paryż jest jednym z zachodnich miast z największym problemem zanieczyszczeń. Jest to spowodowane m.in. położeniem miasta. Od 1 lipca 2016 roku samochody osobowe wyprodukowane przed 1997 rokiem, motory sprzed 1999 roku oraz ciężarówki i autobusy sprzed 2001 roku nie mogą wjeżdżać do miasta w dni powszednie. Do 2020 roku niektóre ulice miasta mają zostać przeznaczone do użytku wyłącznie samochodów elektrycznych. Od niedawna także każda pierwsza niedziela miesiąca jest w Paryżu dniem całkowicie wolnym od samochodów (od 10 rano do 6 wieczorem).

3. Oslo

Stolica Norwegii do 2030 roku planuje zostać pierwszą neutralną stolicą pod względem emisji dwutlenku węgla. W 2019 roku rozpoczął się proces ograniczania prywatnych samochodów w centrum: usunięto ostatnie 700 miejsc parkingowych, stworzono dodatkowe ulice i wprowadzono całkowite ograniczenia dla aut na kolejnych ulicach. Do 2020 roku w Oslo mają całkowicie zniknąć prywatne samochody.

4. Londyn

Londyn również borykał się z dużymi problemami zanieczyszczenia atmosfery. Od 2018 rozpoczął się proces wytyczania coraz to nowych ulic z oznaczeniem bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych. Ponadto za wjazd do centrum miasta prywatnym autem już od 2003 roku obowiązuje bardzo duża opłata dzienna wynosząca aż 11,5 funta, którą płaci się od poniedziałku do piątku. W kwietniu 2019 wprowadzono nową opłatę równoległą do już istniejącej dla samochodów wysokoemisyjnych, w szczególności dla samochodów benzynowych sprzed 2006 roku i diesli sprzed 2015.

5. Kopenhaga

Stolica Danii, która uchodzi za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto na świecie, wprowadziła strefę wolną od samochodów już w latach 60-tych. Dodatkowo w całym kraju w ostatnim czasie wprowadzono ustawę zakazującą sprzedaży samochodów benzynowych i z dieslem od 2030 roku, a hybryd od 2035.

Podobne artykuły

Komentarzy: 0

Zostaw komentarz