Jaki samochód do miasta wybrać?

Komfort, bezpieczeństwo i dynamika to istotne cechy podczas zakupu auta. Czy właśnie na te kryteria zwracają uwagę osoby wybierające samochód do miasta? A może w miejskim gąszczu liczą się inne parametry? O ile trudno dyskutować o gustach i preferencjach dotyczących marek, modeli czy nawet jednostek napędowych, to już łatwiej podpowiedzieć, na co zwrócić uwagę jeszcze przed wertowaniem ofert konkretnych dealerów i sprzedawców aut z drugiej ręki. 

Ekonomika eksploatacji

Uwzględniając najniższe koszty eksploatacji jako główny czynnik wpływający na zakup auta do miasta, warto rozważyć dwie grupy. Pierwsza to samochody segmentu A, gdzie niewielkie nadwozie, na ogół w granicach 350-360 cm długości, kryje dość pojemne wnętrze, w którym całkiem wygodnie zmieszczą się dwie osoby dorosłe oraz dzieci (także najmłodsze w fotelikach). Na ogół miejskie auto segmentu A wyposażone jest w silnik benzynowy, ekonomiczny i oferujący wystarczającą dynamikę. Alternatywą jest silnik diesla, spalający o ponad dwadzieścia procent mniej paliwa niż benzynowy odpowiednik, jednak droższy w zakupie i w eksploatacji (kupno auta z silnikiem wysokoprężnym opłaca się przy rocznych przebiegach co najmniej 15 tys. km).

Ostatecznie, można też pokusić się o montaż instalacji gazowej, ale w nowych autach, szczególnie wyposażonych w benzynowe silniki z bezpośrednim wtryskiem, ekonomicznie jest to nieopłacalne - nawet przy wciąż niskiej cenie LPG. Istnieje też w tym przypadku ryzyko utraty gwarancji.

Więcej komfortu podczas jazdy

Więcej przestrzeni dla pasażerów i bagażu oferują pojazdy z segmentu B. Wciąż przez wielu klasyfikowane jako auta miejskie, sprawdzają się też na dłuższych trasach. Wybór silnika – diesel czy benzyna – to przede wszystkim kwestia rocznych przebiegów (podobnie jak w autach niższej klasy). Co istotne, alternatywą jest nie tylko LPG, ale też coraz częściej hybryda.

Ponadto, przy długości około 400 cm, samochody klasy B mogą pełnić rolę auta rodzinnego. Co ważne, kilka z modeli dostępnych jest w wersji kombi – pojemniejszej, wciąż zwrotnej i nieznacznie droższej niż hatchback. 

A może SUV lub crossover?

Podczas gdy dla wielu idealny samochód do miasta oznacza przede wszystkim ograniczone gabaryty i niewielki silnik, to coraz więcej nabywców decyduje się na SUV-y i crossovery. Taki samochód do miasta nie jest zbyt ekonomiczny, lecz oferuje wiele innych zalet. Wyższe nadwozie to przede wszystkim lepsza widoczność. Ponadto, większe koła oraz zwiększony prześwit, ułatwiają parkowanie na chodniku i wszędzie tam, gdzie straszą krawężniki. Nowy miejski SUV czy crossover może być wyposażony w silnik diesla, benzynowy i nawet hybrydę. Co istotne, przy aucie tej wielkości opłacalny jest montaż LPG, szczególnie że butla nie zajmie dużej części bagażnika, co miałoby miejsce w najmniejszych pojazdach. Jest też kolejne rozwiązanie – chroniące środowisko i portfel właściciela, czyli hybryda wyposażona w instalację gazową. Na takie modele coraz chętniej decydują się taksówkarze, jak nikt inny znający się na kosztach miejskiej eksploatacji. 

Styl premium 

Chociaż samochód do miasta z założenia ma być możliwie najtańszy w zakupie i eksploatacji, powodzeniem cieszą się też modele zapewniające coś ponad. Styl, za który trzeba zapłacić kilkanaście i więcej procent więcej w porównaniu do popularniejszych modeli. Szykowne modele świetnie radzą sobie na zatłoczonych ulicach, jednocześnie wyróżniają się stylistyką oraz wyższą jakością wykonania niż auta niezaliczane do segmentu premium. 


 

Podobne artykuły

Komentarzy: 0

Zostaw komentarz